ul. Legionów 243, 43-502 Czechowice-Dziedzice, woj. śląskie

+48 32 215 60 90 serwis@megatechnik.pl

Wodne czy powietrzne? Jakie ogrzewanie postojowe wybrać

Na rynku ogrzewań niezależnych wyróżniamy 2 zasadnicze rodzaje

  • ogrzewanie wodne
  • ogrzewanie powietrzne

W przeciwieństwie do agregatów powietrznych ogrzewanie wodne nie tylko zapewnia optymalną temperaturę w kabinie kierowcy ale dzięki temu, że jest zintegrowane z systemem chłodzenia pojazdu podnosi temperaturę silnika do optymalnego poziomu jeszcze przed jego uruchomieniem. Dzięki temu, rozruch silnika przebiega bezproblemowo nawet przy bardzo niskiej temperaturze na zewnątrz, a jego żywotność wydłuża się.

Ogrzewanie powietrzne jest coraz bardziej popularne przede wszystkim ze względu na stosunkowo niskie koszty montażu, nieduży pobór energii, oscylujący w granicach 2 kW, oraz wysoka wydajność urządzenia. W porównaniu z ogrzewaniem wodnym efekt utrzymania ciepła w kabinie jest podobny, jednak w tym przypadku silnik musi walczyć z mrozem, co w konsekwencji może odbić się na jego trwałości. Jest to szczególnie istotne podczas rozruchu silnika przy stosunkowo niskich temperaturach, bowiem ogrzewanie powietrzne nie nagrzewa jednocześnie silnika i kabiny. Specjaliści zalecają montowanie tego typu urządzeń w samochodach dostawczych, takich marek jak: Mercedes, Renault, Peugeot, Ford lub w pojazdach do zadań specjalnych czy Camperach.

Z kolei system niezależnego ogrzewania wodnego jest montowany w niewielkim obiegu cieczy chłodzącej. Urządzenie to jest wyposażone we własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej, dzięki czemu zasysa medium z silnika i spala je w specjalnie przeznaczonej do tego celu komorze. Powstałe w tym procesie ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która krąży w małym obiegu i ogrzewa jednocześnie silnik a także, poprzez włączenie nawiewów, wnętrze auta. W tym procesie pobór energii waha się w granicach 8-9 kW, przez co staje się mniej ekonomiczny od ogrzewania powietrznego. System ten najczęściej jest stosowany w samochodach osobowych różnego typu, np. Van, SUV, Hatchback, Sedan (Volkswagen, Nissan, Dacia).

Systemy te wymagają regularnych przeglądów technicznych. Tylko wtedy będziemy mieć gwarancję, że wybrane przez nas urządzenia będą działały zgodnie z obietnicami producentów.

Niezależne ogrzewanie wodne:

Jak działa? System ogrzewania wodnego jest zintegrowany z obiegiem cieczy chłodzącej silnik. Pozyskana energia grzewcza jest transportowana i odbierana przez wymiennik ciepła, w wyniku czego ciepłe powietrze jest rozprowadzane kanałami po całym wnętrzu auta. Silnik jest ogrzewany ciepłem pozostającym w wodzie chłodzącej. Prosty w obsłudze system intuicyjnego sterowania za pomocą cyfrowego zegara sterującego lub systemu zdalnej obsługi zwiększa komfort jazdy.

Zastosowanie:

  • samochody osobowe i dostawcze,
  • vany z silnikiem benzynowym i silnikiem diesla.

Korzyści:

  • szybkie ogrzanie wnętrza pojazdu,
  • szybkie ogrzanie wnętrza silnika – funkcja ta jest szczególnie przydatna w zimie, podczas bardzo niskich temperatur.

Cechy:

  • stosunkowo niski pobór prądu,
  • niewielkie zużycie paliwa,
  • elastyczna regulacja temperatury,
  • włączanie i wyłączanie za pomocą zegara lub zdalnego sterowania,
  • stała kontrola pracy.

 

Niezależne ogrzewanie powietrzne:

Jak działa? System ogrzewania powietrznego zasysa zimne powietrze z zewnątrz, lub z wewnątrz pojazdu. Ogrzewa je i odprowadza do wnętrza samochodu. Układ ogrzewania powietrznego jest doskonałym rozwiązaniem do pojazdów użytkowych. Najczęściej jest montowany w kabinie, w części bagażowej, lub pod podłogą. Obsługa urządzenia jest bardzo prosta, bowiem odbywa się za pomocą intuicyjnego sterowania, czyli cyfrowego zegara sterującego lub systemu zdalnej obsługi.

Zastosowanie:

  • kabiny sypialne pojazdów ciężarowych,
  • maszyny rolnicze i budowlane,
  • pojazdy zasilane elektrycznie,
  • jachty,
  • samochody osobowe.

Korzyści:

  • oszczędność i łatwość w obsłudze,
  • oszczędność czasu i pieniędzy,
  • gotowość do pracy w niskich temperaturach.

Cechy:

  • krótki czas nagrzewania pojazdów,
  • bardzo niski pobór prądu,
  • możliwość dostosowania temperatury do indywidualnych preferencji,
  • cicha praca urządzenia,
  • stała kontrola pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *