- cyfrowe
- analogowe
Tachografy analogowe
Praca tachografu zapisana była na okrągłych papierowych tarczach. Wypierany przez tachografy cyfrowe, które obowiązkowo montowane są od 2006 r. W przypadku awarii i możliwości naprawy nie wymaga wymiany na tachograf cyfrowy.
Tachografy cyfrowe
Obowiązkowo montowane od ponad dekady. Cyfrowy system zapisuje informację dotyczącą pracy wykonanej przez kierowcę i godzin przejazdu pojazdu. Dane przechowywane są w jednostce pamięci tachografu oraz na kartach kierowcy. W przypadku awarii tachograf cyfrowy nie podlega naprawie, należy zastąpić go działającym.
Różnica pomiędzy „cyfrówką”, a „analogiem” to nośnik, na którym zapisywane są dane. Papierowe tarczki zastąpione zostały bowiem specjalnymi kartami chipowymi. Są ich cztery rodzaje, jednak kierowców najbardziej interesuje tylko jedna z nich: to tzw. karta kierowcy,którą należy sobie wyrobić.
Sprawdzenie tachografu (legalizacja)
Legalizacja jest sprawdzeniem, stwierdzeniem i poświadczeniem przez organ administracji miar, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania przepisów metrologicznych i może być stosowany Dowodem legalizacji jest cecha legalizacyjna umieszczona na przyrządzie albo świadectwo legalizacji.
- Okres ważności świadectwa uwierzytelnienia tachografu wynosi 25 miesięcy, licząc od pierwszego dnia tego miesiąca, w którym zostało dokonane uwierzytelnienie tachografu zainstalowanego w pojeździe (tzw. zespołu „tachograf – pojazd”).
- Termin, do którego można wprowadzać tachografy zatwierdzonego typu do obrotu lub użytkowania, podany jest w decyzji o zatwierdzeniu typu
Legalizacja tachografu traci ważność w przypadku
- uszkodzenia tachografu,
- uszkodzenia cechy uwierzytelnienia albo którejkolwiek z cech zabezpieczających,
- uszkodzenia tabliczki pomiarowej,
- stwierdzenia, że błędy wskazań i rejestracji przekraczają błędy graniczne dopuszczalne.