ul. Legionów 243, 43-502 Czechowice-Dziedzice, woj. śląskie

+48 32 215 60 90 serwis@megatechnik.pl

Tachografy w pojazdach do 3.5T

Komisja Europejska ponownie na tropie kierowców!

Już w połowie obecnego roku 2019 w życie wchodzi nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej dotyczące kontrolowania kierowców za pośrednictwem wbudowanych urządzeń zwanych tachografami. I choć to kolejna generacja tachografów cyfrowych, to tym razem określa się je mianem tachografów inteligentnych, ponieważ zmanipulowanie zapisywanych za ich pośrednictwem danych – ma być zdecydowanie trudniejsze niż we wcześniejszych generacjach. Dodatkowo, w trakcie prac nad rozporządzenie, podjęto temat regulowania czasu kierowania pojazdem o masie całkowitej przekraczającej 2,4t.

Prace organów Unii Europejskiej były podyktowane ignorowaniem przez kierowców czasu pracy, co było przyczyną wielu wypadków. Dodatkowo – niejednokrotnie podczas kontroli odkryto, że tachografy nie zawierały danych zgodnych z prawdą, co oznacza, że kierowcy ingerowali w pracę urządzeń.

Inteligentne tachografy, czyli kara bez zatrzymywania

Mianem inteligentnych określa się te urządzenia nie bez przyczyny. Będą one dostarczały informacji na temat tego w jakim miejscu rozpoczęła się podróż, a w jakim skończyła. Dane te będą zapisywane za pomocą współrzędnych GPS. Dodatkowo co trzy godziny ma być zapisywane położenie pojazdu. Ponadto tachografy mają być wyposażone w system Bluetooth.

To jednak nie koniec nowinek, które niesie za sobą rozporządzenie Komisji Europejskiej. Urządzenia zamontowane w pojazdach mają pozwalać na odczytywanie danych bez zatrzymywania samochodu. Co oznacza, że służby będą mogły zapoznać się z przebiegiem trasy kierowcy i odpoczynkami jakie zastosował – bez konieczności bezpośredniej kontroli osobistej. A wszystko to za pomocą urządzeń działających na mikrofale.

Aby jednak nie doszło do błędów – kara nie może zostać nałożona wyłącznie na podstawie zdalnego sprawdzenia danych na tachografie. Naruszenia muszą zostać skontrolowane osobiście przez funkcjonariuszy odpowiednich służb nim zostanie zastosowana sankcja.

Tachografy w autach o mniejszej masie?

I choć nowa generacja tachografów wydaje się rewolucją, ze względu na możliwości, które dają te urządzenia, to prawdziwe zaskoczenie dla kierowców niesie obniżenie masy pojazdu, w którym wymagane będzie posiadanie tachografu. Komisja Europejska w rozporządzeniu proponuje, aby obowiązek posiadania tachografu posiadały pojazdy, których masa przekracza 2,4t. I choć transport za pośrednictwem tak zwanych „busów” jest znaczny – to właściciele firm transportowych obawiają się nowych przepisów, które mogą znacznie zmniejszyć opłacalność takich przewozów. Eksperci jednak podkreślają, że nowe przepisy mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo. Obecnie na europejskich drogach transport za pośrednictwem busów nie jest kontrolowany w tak restrykcyjny sposób, jak w przypadku ciężarówek. Oznacza to, że kierowcy busów nie muszą organizować sobie przerw w trasie, co prowadzi do długotrwałego zmęczenia, a następnie do wypadków.

Jak było dotychczas?

Dla wielu kierowców zmiana przepisów i konieczność instalowania tachografów w pojazdach o masie z zakresu 2,4-3,5t wydaje się rewolucją. Z pewnością jednak wielu kierowców busów, którzy poruszali się po drogach Unii Europejskich, wie, że na Zachodzie przepisy dotyczące czasu pracy i odpoczynku już wcześniej były znacznie bardziej restrykcyjne. W niektórych krajach obowiązywały dokumenty, w których kierowcy byli zobowiązani wpisywać godziny pracy i postojów. Za brak książek kontroli – bo i tak nazywane są w niektórych z państw, grożą srogie kary.

Certyfikowanie tachografów

Nowe przepisy to również porzucenie starych sposobów certyfikowania tachografów. Pomysłodawcy rozporządzenia proponują, aby inteligentne tachografy posiadały certyfikaty na 15 lat. Jednak nie oznacza to, że po tym czasie wystarczy udać się do odpowiedniego urzędu i wyrobić kolejny certyfikat. Kierowca zobowiązany jest po upływie ważności certyfikatu do wymiany urządzenia na nowe.  Przepis ten dotyczy również kierowców busów.

Przepisy jednakowe dla wszystkich

Nowe regulacje mają za zadanie przede wszystkim dokonać ujednolicenia. Obecnie w zachodnich krajach Unii Europejskiej obowiązują znacznie bardziej restrykcyjne zasady dotyczące kierowców zawodowych niż jest to na przykład w Polsce. Wprowadzane w połowie obecnego roku rozporządzenie ma wprowadzić jedno prawo dla wszystkich kierowców poruszających się na drogach Europy.

Nowe prawo a konsekwencje

Z pewnością pomysłodawcy nowych regulacji prawnych mają na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo nie tylko kierowców ciężarówek czy busów, ale również innych użytkowników dróg. Wypoczęty kierowca to z pewnością mniejszy współczynnik wypadków. Należy jednak pamiętać, że zmniejszenie możliwości manipulowania danymi w tachografach to nie jedyna zmiana. Wprowadzenie konieczności używania tachografów w pojazdach o mniejszej masie całkowitej niż dotychczas, to konsekwencje dla firm, które trudnią się takim transportem. Z pewnością dla części z nich nowe wydatki związane z montażem tachografów, ale również z odpowiednim szkoleniem kierowców – to koszt graniczący na opłacalności. Dodatkowe kryteria, jakie będą musiały spełnić te przedsiębiorstwa, to z pewnością znaczna zmiana, która może przysporzyć trudności na początku działania nowego rozporządzenia. Jednak być może bezpieczeństwo, które zyskają wszyscy użytkownicy dróg – będzie wystarczającą rekompensatą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *