ul. Legionów 243, 43-502 Czechowice-Dziedzice, woj. śląskie

+48 32 215 60 90 serwis@megatechnik.pl

Tachografy w pojazdach do 3.5T, Co oznacza Pakiet Mobilności dla busów?

Do niedawna przepisy dotyczące tachografów nie obejmowały pojazdów o masie do 3,5 tony, co oznaczało, że kierowcy tzw. „busów” byli zwolnieni z obowiązku stosowania tych urządzeń. Transport międzynarodowy realizowany tymi pojazdami nie podlegał takim samym restrykcjom jak transport ciężarowy, co prowadziło do sytuacji, w której kierowcy często pracowali bez wymaganych przerw, co z kolei zwiększało ryzyko wypadków drogowych.

Pakiet Mobilności: Zmiany w przepisach

Pakiet Mobilności, wprowadzony przez Unię Europejską, przynosi istotne zmiany dla przewoźników realizujących transport międzynarodowy pojazdami o masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony. Najważniejsze zmiany obejmują:

  1. Obowiązek stosowania tachografów w pojazdach o masie od 2,5 do 3,5 tony:
    • Od 1 lipca 2026 roku wszystkie pojazdy o masie całkowitej od 2,5 tony, realizujące transport międzynarodowy, będą musiały być wyposażone w tachografy. To oznacza, że przewoźnicy prowadzący międzynarodowy transport towarów busami będą musieli przestrzegać tych samych zasad dotyczących czasu pracy i odpoczynku, jakie obowiązują dla kierowców ciężarówek.
  2. Nowe obowiązki dotyczące rejestracji czasu pracy:
    • Kierowcy busów będą zobowiązani do rejestrowania swojego czasu pracy za pomocą tachografów, co pozwoli na dokładniejsze monitorowanie ich aktywności na drogach. Oznacza to konieczność dostosowania się do nowych procedur i zasad, które wcześniej nie dotyczyły pojazdów o tak niskiej masie.
  3. Zmiany dotyczące certyfikacji tachografów:
    • Podobnie jak w przypadku cięższych pojazdów, tachografy w pojazdach do 3,5 tony będą musiały być certyfikowane na okres 15 lat. Po upływie tego czasu konieczna będzie wymiana urządzenia na nowe.

Co oznaczają te zmiany dla przewoźników?

Wprowadzenie obowiązku stosowania tachografów w pojazdach do 3,5 tony niesie ze sobą szereg konsekwencji:

  1. Koszty wdrożenia:
    • Dla wielu małych i średnich firm transportowych zakup tachografów oraz ich instalacja w pojazdach będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami. Dodatkowo, konieczne będzie przeszkolenie kierowców w zakresie obsługi tych urządzeń i przestrzegania nowych przepisów.
  2. Zwiększenie kontroli i egzekwowanie przepisów:
    • Nowe przepisy będą również oznaczać zwiększenie kontroli nad kierowcami busów, co z jednej strony przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, z drugiej jednak może wpłynąć na zwiększenie biurokracji i czasu potrzebnego na prowadzenie działalności transportowej.
  3. Zmniejszenie konkurencyjności:
    • Wprowadzenie tych zmian może wpłynąć na konkurencyjność firm transportowych realizujących przewozy busami. Dodatkowe koszty i obowiązki mogą sprawić, że działalność tego typu stanie się mniej opłacalna, co zmusi niektóre firmy do przemyślenia swojej strategii biznesowej.
Czytaj także  Rewolucja w transporcie: Odkryj nowości w inteligentnych tachografach z GPS

Podsumowanie

Pakiet Mobilności wprowadza znaczące zmiany dla sektora transportu międzynarodowego, w tym obowiązek stosowania tachografów w pojazdach o masie od 2,5 do 3,5 tony od 1 lipca 2026 roku. Dla wielu firm transportowych oznacza to konieczność dostosowania się do nowych przepisów, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i wyzwaniami. Jednocześnie, nowe regulacje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, co może przynieść korzyści nie tylko kierowcom, ale wszystkim użytkownikom dróg.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *